‘t Schoolhuis zet al jarenlang in op internationalisering.
Reeds in 1998 stapte onze school in “Socrates”, het Europees communautair actieprogramma op onderwijsgebied, met als doel de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen en de Europese dimensie te versterken.
Door deelname aan de actie “Comenius” verruimen we sinds dan, via internationale samenwerkingsprojecten met buitenlandse scholen, het intercultureel bewustzijn van onze leerlingen én leerkrachten.
’t Schoolhuis speelde, als secundaire school voor buitengewoon onderwijs, hierin steeds een voortrekkersrol in Vlaanderen.
Met ‘Socrates’ en ‘Comenius’ en tegenwoordig ‘Erasmus+’, het nieuwe Europese subsidieprogramma dat in 2014 van start ging, en de subsidieprogramma’s voor onderwijs en opleiding, jeugd en sport, zetten wij ondertussen reeds 24 jaar onze school en onze gemeente op de Europese kaart.
Er werd reeds samengewerkt met partners en scholen uit Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Engeland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Malta, Polen, Roemenië, Spanje en Turkije.
Thema’s als ‘de verfraaiing van onze school’, ‘natuur- en milieueducatie’ en de preventie van pesten op school werden met deze buitenlandse partners belicht en uitgewerkt, en in het laatste project werd een brandend actueel thema behandeld, de klimaatverandering.
Het project liep oorspronkelijk van 2019 tot 2021, maar werd omwille van de coronapandemie verlengd tot 2022.
Met “Climate is the Topic” werkte ‘t Schoolhuis, onder leiding van een Poolse school uit Warschau, samen met een Bulgaarse, Franse, Griekse en Italiaanse school, een les- en leerprogramma uit om onze leerlingen bewust te maken en een ommezwaai te weeg te brengen in denken en doen, om een verdere opwarming van onze aarde tegen te gaan.
Het doel van het project was om de sociale en burgervaardigheden op het gebied van klimaatbescherming bij onze leerlingen te verbeteren en ook hun kennis van de Franse en Engelse taal uit te breiden.
Er werden twee korte organisatorische bijeenkomsten voor leerkrachten georganiseerd, in België en Bulgarije, en vier korte uitwisselingen van leerlingen in Polen, Frankrijk, Italië en Griekenland, mat workshops, lessen (met “open teaching strategies”), interviews met vertegenwoordigers van lokale autoriteiten en activisten, tentoonstellingen, enz..
Van 18 tot 22 november 2019 vond de eerste vergadering/werkweek van het project plaats in de school.
Vanwege de coronapandemie diende deze bijeenkomst online plaats te vinden.
Vanwege de coronapandemie diende deze bijeenkomst online plaats te vinden.